18 e dag 25 mei naar Lourdes 65 km. - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Rob Backx - WaarBenJij.nu 18 e dag 25 mei naar Lourdes 65 km. - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Rob Backx - WaarBenJij.nu

18 e dag 25 mei naar Lourdes 65 km.

Blijf op de hoogte en volg Rob

27 Mei 2017 | Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

18e dag donderdag 25 mei
van Oloron Sainte Marie naar Lourdes 65 km. Temp 16 – 35 graden

Temperatuur van morgen 16 graden oplopend naar 35 graden in de middag.
Vannacht geslapen in zelfde herberg als vorige trip voelde als thuis.
Samen met Marianne op een kamer wel ieder in zijn eigen bed want het is niet gebruikelijk tijdens de camino als pelgrims bij elkaar in een bed te slapen.
Vanmorgen op tijd opgestaan 7.00 uur een ontbijtje buiten de deur gepland is normaal vanaf 6.30 uur open daar aangekomen met velo blijkt deze gesloten vreemd maar later in de dag is het duidelijk het is Hemelvaart en vandaar gesloten.
Verder dan maar zonder ontbijt dan na 40 km. eindelijk een plaats waar terrassen open zijn en we op ons gemak gaan zitten om enkele koppen koffie te to ons nemen .
Net als we zitten komt er een fietser langs welk ook stopt voor een koffie Martin uit Texel Nederland, vraagt of hij bij ons mag komen zitten.
Als we op ons gemak zitten bied ik hem een croissant aan welke hij graag accepteert en betaal bij afloop zijn koffie Martin is al enkel weken onderweg en overnacht enkel op campings hij heeft geen kook toestel hij eet enkel koude maaltijden en verwacht in augustus terug in Nederland te zijn gaat namelijk met fiets op en neer ( virus fietsen heeft hem gegrepen ) wij moet ons misschien als we terug zijn maar laten inenten om hierdoor niet besmet te raken.
Na even een uurtje gezeten te hebben gaan we ook verder.
Door naar Lourdes we komen hier om ca. 14.00 uur binnen gefiets gaan dan eerst richting toeristenbureau voor info over overnachting pelegrino daar worden we goed geholpen en kunnen vanaf 16.00 uur terecht in overnachting verblijf voor enkel pelgrims met paspoort dat hebben we dan vragen we waar we onze fiets met bagage zolang kunnen stallen en worden door verwezen naar een locatie waar we tijdelijk de fietsen kunnen stallen deze persoon spreekt enkel Frans maar komen er weer aan uit.
Om de hoek even op ons gemak wat eten en voor dat we het weten is het 16.00 uur geweest, op zoek naar hotel pelegrino.
Wat blijkt het is zelfde adres als in 2015 en weet hier de spel regels dus weer makkelijk.
Maken gebruik van diner donativo en later op de avond gaan we naar processie waar Marianne graag aan deelt neemt ook is het hier weer erg druk zoals gebruikelijk. Het valt Marianne als ervaring deskundig op dat er veel veranderd is t.o.v. haar vorige keer dat ze hier geweest is.
Het is veel meer gericht op massa toerisme en het geloof volgens mij van minder belang.
Dan na de processie naar kamer en genieten van een rustige nacht.

Houdoe

• 27 Mei 2017 - 19:59

Dre En Rua Besters:

Bonjour Marianne en Rob,
    Gelukkig verloopt alles weer prima. En in Lourdes, ja natuurlijk is het zakelijk, zoveel mogelijk verdienen. Maar degenen die er komen, komen toch met de intentie: bidden bij Maria, en zonodig steun vragen. Lekker zo doorgaan. Groetjes Dre en Ria