30e dag dinsdag 06 juni naar Arzua 80 km. - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Rob Backx - WaarBenJij.nu 30e dag dinsdag 06 juni naar Arzua 80 km. - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Rob Backx - WaarBenJij.nu

30e dag dinsdag 06 juni naar Arzua 80 km.

Blijf op de hoogte en volg Rob

06 Juni 2017 | Spanje, Arzúa

30e dag dinsdag 06 juni naar Arzua 80 km.
Vanmorgen opgestaan zoals gebruikelijk iets voor 7.00 ontbijt buffet dus gebunkerd wetende dat het vandaag een pittige dag word met verscheiden klimmen welke elkaar op gaan volgen. Vanmorgen bij vertrek 10 graden en in de middag oplopend naar slechts 22 graden. Ook gaat de wind na 11:00 uur weer aanwakkeren en word het weer tegen wind op fietsen.
Gisteren avond nog even langs apotheek gegaan om pijnstillers voor Marianne te kopen waarbij ik mijn ogen niet geloofde. We komen binnen noemen naam van tablet deze word door balie medewerker in gegeven en we horen achter de wand gesuis van wat blijkt sluizen post en daar is de bestellingen balie mede werker ziet mij kijken hoe kan dit en vraagt of ik dit wil zien natuurlijk nooit te oud om te leren wat blijkt achter de balie wand staat een robot welke in gegeven medicijn uit stelling haalt legt deze in koker van sluizen post zoef en aan andere zijde van wand bij de balie ligt bestelling gereed.
Gedurende de dag kom je geregeld de zelfde fietsers tegen ondanks dat mij opvalt dat er minder fietsers zijn dan vorige keer wel steeds meer lopers waarvan er verschillende categorieën zijn echte pelgrims, luxe pelgrims en wat er tussen in zit.
Luxe pelgrims zijn de wandelaars welke zonder bepakking een gedeelte van de tocht lopend afleggen en de rugzak van slaapplaats naar slaapplaats laten transporteren en als overnachting een hotel boeken en s'avonds met sieraden aan aan tafel zitten zijn vaak pensionarissen.
Dan is er een groep 30 plussers welke ook de rugzak niet dagelijks mee dragen maar ook laten transporteren echter hebben we vandaag uit betrouwbare bron vernomen dat ze de rugzak de laatste dag bij binnen komst in Santiago wel zelf mee nemen.
En er is een groep jongeren welke een gedeelte van de tocht per bus afleggen en de laatste meters per dag wel zelf lopen.
Dan zijn er uiteraard ook nog echte pelgrims welke alles zelf doen dat zijnde echte die verdienen respect.
Wij hebben respect voor de lopers welke de tocht wel zelf ondergaan en voet voor voet zelf zetten hierin tegen hebben we enkele lopers gesproken welke respect hebben voor de fiets als ze deze berg op zien ploeteren waarbij ze weer wel een beetje jaloers zijn als we berg af suizen.
Vanavond slapen we voor de laatste avond in en alberge slaapzaal met stapel bedden waarbij we allebei een bed beneden hebben gescoord, herberg is 2e keus omdat ik graag in herberg wil overnachten waar ik vorige keer ook heb overnacht maar hier waren enkel nog boven bedden beschikbaar waarvan een van ons beide moeilijk opgeraakt en dit te hebben aangegeven zijn we doorverwezen naar ander herberg omdat er weinig plaats is omdat de meeste pelgrims hier samenkomen kort voordat
ze Santiago aandoen hebben we deze alberge genomen.
Nu we weten dat we normaal gezien woensdag in Santiago binnen rijden hebben we gisteren de terug vlucht naar huis geboekt en vliegen als het goed is vrijdag middag terug aansluitend op de bevestigíng welke we hiervan hebben ontvangen hebben we nog 2 nachten verblijf geboekt in Santiago de compostella omdat nu de flessen hals samen komt en het steeds drukker word met de massa.
We zijn dan in ieder geval verzekerd van een goeie slaapplaats.
Heb tijdens de tocht met verschillende ervaringen deskundige gesproken welke het met mij eens zijn dat het ondergaan van de pelgrims route aan het veranderen is en meer als een soort van attractie aan het worden is.

Noot:
We hebben dit samen gedaan in 30 dagen waarvan slechts 4 met regen en zonder ik me kan herinneren met enig mening verschil.

Tot van het weekend

Houdoe

• 06 Juni 2017 - 22:42

Mariette:

Lieve marianne en rob supper jullie zijn er wat een belevenis geniet van dr laaatste dagen en tot gauw jan en mariette

• 07 Juni 2017 - 13:18

Jo Vergouwen:

Hoi Rob en Marianne ik vind het knap van jullie om zon tocht te ondernemen en sorry Rob maar Marianne heeft wel een medaille verdiend om zo ver mee te rijden ik vind het knap petje er voor af voor jou ook wel hoor maar zij heeft het ook maar gedaan en jouook nog goed verwend met voor je te zorgen ik ben zondag nog bij je moeder geweest maar ze houd het ook nog goed bij hoor als je op de plaats van bestemming bent kan je een paar dagen lekker uit rusten en daar nog wat rond kijken ik wens jullie nog veel geluk en een goede thuis komst groeten jo

• 08 Juni 2017 - 06:21

Jose:

Goede morgen reizigers, ff een tussen vlucht gemaakt??? ✈