19e dag 26 mei van Lourdes naar Oloron 70 km. - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Rob Backx - WaarBenJij.nu 19e dag 26 mei van Lourdes naar Oloron 70 km. - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Rob Backx - WaarBenJij.nu

19e dag 26 mei van Lourdes naar Oloron 70 km.

Blijf op de hoogte en volg Rob

27 Mei 2017 | Frankrijk, Lourdes

19e dag vrijdag 26 mei
van Lourdes naar Oloron sainte Marie 70 km. Temo. 16 – 41 graden

Temperatuur vanmorgen 16 graden oplopend naar 41 in de na middag.
Vanmorgen vroeg uit de veren 6.30 uur reden is dat we om 7.00 uur naar locatie bad en drinken willen gaan want we hebben gisteren begrepen dat het druk is en deze attractie om 9.00 uur aanvangt dus als je om 7.00 uur in de rij staat ben je bij de eerste. Het lukt om 7.00 uur naar beneden te lopen en als we daar aankomen staan er al enkel personen te wachten in de rij mannen en vrouwen gescheiden we sluiten aan het is ons opgevallen dat de banken verder op bij de entree al redelijk bezet zijn meer vrouwen dan mannen om 8.00 uur mogen de eerste mannen verder naar de banken. Ik probeer met Marianne via whats app contact te onderhouden om 8.30 mogen de eerste mannen verder achter het gordijn Marianne staat dan nog in de rij en geeft aan uit de rij te gaan om tijdig de Nederlandstalige mis bij te wonen welke om 9.30 uur begint. Vanaf dat moment even radio stilte nadat we elkaar hebben aangegeven dat ik een bericht stuur als ik het bad ritueel heb ondergaan en dan af te spreken waar we elkaar treffen. Het verloopt spoedig en om 9.15 ben ik onder gedompeld en vrij van sonde.
Ik stuur Marianne een bericht dat ik ook naar de kerk kom nadat ik eerst nog enkel kaarsen heb ontstoken.
Daar aangekomen ben ik op tijd maar zie Marianne niet. Nadat mis is afgelopen bericht ik Marianne om te vragen waar ze is zij zit buiten te wachten op locatie waar ze denkt dat de mis word opgedragen 10.30 uur.
Misverstand ze heeft zich vergist in de tijd en de locatie. Ze was even behoorlijk ontdaan, maar naar mate de tijd verstrijk komen we op het punt dat we Lourdes weer verlaten het is dan 11.00 uur als we Lourdes op de fiets achter ons laten ik kies er voor om nu de hoofdwegen te volgen om op tijd terug te kunnen zijn in Oloron waar we eergisteren ook hebben geslapen.
Op terug weg willen we na de tegenvaller van Marianne een koffie stop nemen zodra we Lourdes uit zijn en we beslissen dan ook dat we niet via de colsomport de grens over gaan maar de gemakkelijk variatie col de ibaneta zullen nemen.
Iets verder op gaan we even van de weg om een bakker te vinden zien op het dorps plein een fietser broodje eten en vragen of hij een bakker weet te zitten weet hij niet maar hier is geen bakker weet hij wel even bijpraten is fietser uit Roosendaal welke vorig week met vliegtuig naar Madrid is gevlogen inclusief fiets en met de fiets terug naar Nederland gaat ( hij is ook al besmet met het virus blijkt ).
We wensen elkaar buen camino en gaan verder na 25 km. vanaf Lourdes komen we door zelfde dorp waar we gisteren koffie hebben gedronken en nemen nu een middag menu. Zien dan weer een fietser rond dwalen welke we later nog verschillende keren tegenkomen. ( Joop de Groot )
Nadat we lekker hebben gegeten gaan we verder de laatste 40 km. voor vandaag vol maken waarvan we weten dat de laatste 25 licht helling afgaan omdat we deze vorig keer berg op hebben gereden.
In dit gedeelte komt de fietser van zojuist ons voorbij en ook hij is Nederlander besmet met virus, hij is onderweg maar Santiago vliegtuig ticket is geboekt en moet 16 juni weer gaan werken waar hij kan uitrusten zoals hij stelt.
Het dreigt te gaan regen dus volgas waar mogelijk auto's kijken of ik geen motor op fiets heb zo snel deze gaat zal waarschijnlijk nog de uitwerken van het bad zijn heden morgen.
Terug in Oloron aangekomen zonder regen eerste even douchen en dan op tijd de deur uit om uit te eten in bistro iets verder op.
Onder het genot van aperitief even lekker buiten op terras de dag nog even bespreken waarna aan tafel en om 21.30 terug naar herberg voor nacht rust.

Houdoe.

• 28 Mei 2017 - 10:12

Jose:

Wat een pech (misverstand) marian. Das balen. Kan me voorstellen hoe je je dan voelt!!! Verwerken, snel vergeten en weer vooruit kijken.
    Veel reisgenot in de verdere tocht.
    Groetjes Hans en José.