Oud Gastel Santiago dag 17 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Rob Backx - WaarBenJij.nu Oud Gastel Santiago dag 17 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Rob Backx - WaarBenJij.nu

Oud Gastel Santiago dag 17

Door: Rob backx

Blijf op de hoogte en volg Rob

17 Mei 2015 | Frankrijk, Lourdes

17 e dag reisverslag zaterdag 16-05-2015
Lourdes dag je verblijven.
Vandaag bewolkt maar geen regen.

Goede nacht rust gehad weer wel vroeg wakker we kunnen om 7.20 uur aan ontbijt tafel in gemeenschappelijk ruimte en om 8.00 uur word verwacht dat je de deur uit bent.

Vraag aan een kamergenoot Fransman welke ook beetje Engels spreekt of hij wil vragen of ik mijn fiets en bagage mag laten staan tot later vandaag want ik wil Lourdes gaan bezoeken en indien mogelijk nog een nacht kan overnachten, is geen probleem, dit is alvast geregeld anders had ik op zoek gemoeten naar een ander verblijf plaats wat nu niet mee zal vallen blijkt later.
Ook zijn mijn schoen nog doorweekt van gisteren en leer van de ervaren Fransman om er wat kranten in te stoppen welke het vocht opnemen (wist dit niet maar werkt wel ).

Na ontbijt ben ik naar beneden gelopen en heb Lourdes bezocht, wil eerst enkele kaarsen opsteken ook op verzoek van thuis front maar besluit eerst even door te lopen en dit later te doen kom dan voorbij een rij waar enkel mannen in staan te wachten en enkele banken gevuld zijn met een aantal wachtende vraag aan de bediende voor in de rij waar is dit voor hij zegt bad en drinken, vraag vervolgens hoe lang duurt dit gebruikelijk ca. 1 uur afhankelijk van invalide, het is nog vroeg dus ik sluit aan, het ziet er naar uit dat het iets langer gaat duren ook omdat er langs de zijkant telkens miltairen en geestelijk worden toegelaten welke een voorkeurs behandeling hebben, het valt op dat er niemand stennis maakt en ieder zijn beurt afwacht telkens schuiven we een stukje op van bank naar bank en na 3 uur ben ik dan aan de beurt, achter een gordijn moet ik weer plaats nemen op een bankje maar ik ben binnen, even later als ik dan de 1e van de rij ben geworden word ik verzocht weer iets verder te komen weer een stapje verder ook weer achter een gordijn word gevraagd welke nationaliteit ik ben en of ik Engels of Duits spreek word Engels, uitkleden op onderbroek na, weer even beurt afwachten, weer een gordijn verder word verzocht met gezicht naar muur te gaan staan onderbroek uit te doen waarbij je een doek voorgehangen krijg en dan word je gevraagd voorzichtig trapje afstappen in stenen noem het grote wasbak (bad), water is koud, of je nog een gebed wil doen en er word gezamenlijk gebeden gevraagd of je wil gaan zitten waarbij je word ondersteunt aan je armen, na onderwater te zijn geweest tot aan je kin word je omhoog gehesen en er word gevraagd of je vanuit je hart nog intentie wil uitbrengen weer word er even tijd genomen.
Dan word je weer terug gewezen en de volgende verzocht, kleed me terug aan geen handdoek maar het is vreemd je droogt snel op.
Ga nu eerst wat eten want na 3 uur wachten heb je wel trek gekregen heb nog wat fiets voorraad bij en neem het er even van.
Dan wil ik de kaarsen op steken maar alle rekken zijn vol de kaarsen welke worden ontstoken mag je inleveren en worden direct hierna gedoofd en op kar gelegd.
Dat ga ik dus niet doen dan morgen voor ik vertrek nog maar even terug.
Wat later in de dag zie ik dat ze kasten waar de kaarsen in worden opgebrand worden schoongemaakt, dus deze zullen later weer wel toegankelijk zijn.
Ja dit klopt dus nu 2 kaarsen gekocht en deze ontstoken morgen vroeg voor vertrek mogelijk nog enkel opsteken.
Zie bij rondgang een bord met info dat er om 14.30 uur een kleine bedevaart is en besluit hier aan deel te nemen er zijn nog 6 ander bezoekers, de gids leid ons via de levensloop van Bernadette en kom op plaatsen waar ik anders nooit zou komen ( is nog interssant ook).
Tijdens de rondgang word mij vertelt dat er bij de processie van vanavond enkel miltairen meelopen want er zijn dit weekend 12.000 militairen van alle wereld delen in volornaat aanwezig dit was me al opgevangen maar wist niet dat dit een
speciaal weekend is nu besluit ik vanavond dan ook niet mee te lopen maar te gaan kijken .
Aanvang normaal 21.00 uur word nu wat later en terwijl ik wacht aan de kant op stoep rand werk ik aan mijn dag verslag.
Als de optocht begint hiervan even kennis nemen en de gastheer van gite heeft gezegd dat we voor 23.00 terug dienen te zijn.
Het is 22.15 en bij aankomst gite is de poort op slot er is wel iemand achter de poort maar komt ook niet verder, even later komen er nog 2 Amerikanen pelgrims terug van de processie dus dat word wachten na ca. 30 minuten komt gast heer terug en verontschuldigd zich.
Morgen voor het vertrek zal ik nog enkel kaarsen opsteken zoals beloofd en belofte dien je na te komen.

Iedereen naar binnen en naar bed.

Houdoe

Groeten Rob.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

fietser

Actief sinds 19 Maart 2015
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 29459

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 12 Juni 2017

2017 Santiago de compostella

01 Mei 2015 - 31 Mei 2015

Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: